Persoonsvolgend Budget

Een budget op maat waarmee je als meerderjarige

ondersteuning kan kopen.

Wat is een PVB?

Een Persoonsvolgend Budget (PVB) is een budget op maat waarmee je als meerderjarige zorg en ondersteuning kan kopen. Dit kan binnen je eigen netwerk, bij vrijwilligersorganisaties, bij individuele begeleiders, bij professionele zorgverleners en bij door het VAPH vergunde zorgaanbieders. Het PVB is aangepast aan de ondersteuning die je nodig hebt.

Er zijn richtlijnen waarvoor je dit budget mag gebruiken en je moet je gemaakte kosten ook verantwoorden.

Het PVB bestaat uit 24 budgetcategorieën. Die worden uitgedrukt in zorggebonden personeelspunten. Hoeveel je PVB bedraagt, hangt af van je nood aan ondersteuning. De bedragen vind je op de website van het VAPH.

Wat kan je doen met een PVB?

Met een Persoonsvolgend Budget kan je de ondersteuning die je nodig hebt betalen. Het gaat om ondersteuning op verschillende domeinen. Hieronder vind je een overzicht van mogelijke hulp die je met je PVB kan betalen en wie je hiervoor kan inschakelen. De opsomming is een voorbeeld en niet volledig. Voor elke ondersteuning heb je een contract nodig.

  • Persoonlijke verzorging: een persoonlijke assistent, gezinshulp, een dienst
  • Hulp in het huishouden zoals poetsen, strijken, winkelen, ramen poetsen, koken en tuinwerk: gezinshulp, een dienstenchequebedrijf, een ramenwasser
  • Dagondersteuning: een activiteitencentrum van een voorziening, een zorgboerderij, een persoonlijke assistent aan huis
  • Woonondersteuning: een VAPH-voorziening
  • Administratie: een persoonlijke assistent, een dienst, een bijstandsorganisatie
  • Hulp bij vrije tijd: een persoonlijke assistent, een vrijwilliger
  • Vervoer: een vervoersmaatschappij, aangepast vervoer, een vrijwilliger
  • Psychosociale begeleiding: een VAPH-dienst, een persoonlijke assistent, een zelfstandige orthopedagoog

Een stukje geschiedenis...

Op 1 januari 2017 werd de Persoonsvolgende Financiering (PVF) ingevoerd. Personen met een handicap hebben extra ondersteuning nodig. De kosten voor die ondersteuning kunnen soms hoog oplopen. De PVF moest ervoor zorgen dat elke persoon met een erkende handicap én een vastgestelde ondersteuningsnood over een budget kan beschikken. Met de invoering van de PVF werd de financiering meer vraaggestuurd gemaakt. Die invoering gebeurde in 2 fases. Het zorgbudget voor mensen met een handicap (basisondersteuningsbudget of BOB) werd als eerste trap geïnstalleerd. Met het BOB kunnen personen met een handicap en hun netwerk zorg en ondersteuning laagdrempelig organiseren. Wanneer het BOB ontoereikend is, kan je via het PVB (de tweede trap van de Persoonsvolgende Financiering) toegang krijgen tot de meer intensieve vormen van ondersteuning. Meer informatie over de PVF vind je op de website van de overheid.

Hoe vraag je een PVB aan?

Je kan een PVB aanvragen vanaf 17 jaar en voor je 65ste , op voorwaarde dat de persoon erkend werd als persoon met een handicap door het VAPH. Ontdek in onderstaand filmpje welke stappen je moet nemen om een PVB aan te vragen.

Een uitgebreide uitleg van al de te nemen stappen vind je op de website van het VAPH.

Hoe start je op met je PVB?

Ontdek hoe je jouw ondersteuning organiseert, je budget besteedt, je werkt met cash en/of voucher, hoe je jouw kosten kan indienen of een handige checklist in onze opstartbrochure!

Publicaties website brochure (2)

Veelgestelde vragen

Een brief die je krijgt van het VAPH met de boodschap dat je effectief mag opstarten met je Persoonsvolgend Budget.

Dit is een vragenlijst waarin beschreven wordt welke ondersteuningsnoden je hebt, wat je zorgvraag is en wie ingezet kan worden om je te helpen. Dit plan kan je opmaken vanaf 17 jaar. Je gaat op zoek naar welke ondersteuning je nodig hebt en door wie die gegeven moet worden.
Je duidt aan wat je zelf nog kan, wat je gezin voor je doet, welke zorg je netwerk opneemt, welke diensten je al inschakelt en welke ondersteuning je aan het VAPH wil vragen. Zo kan je je eigen wensen en noden invullen op de papieren van het VAPH.
Je kan dit zelf doen, of je laten bijstaan door je familie, de maatschappelijke dienst van je ziekenfonds, een Dienst Ondersteuningsplan (DOP) of KVG. Let wel, het ondersteuningsplan laten opmaken bij een DOP neemt heel wat tijd in beslag. Stel dus tijdig je vraag.
Je ondersteuningsplan stuur je op naar het VAPH en wordt daar goedgekeurd.
Op de website van het VAPH vind je de contactgegevens van DOP’s: https://www.vaph.be/organisaties/dop/algemeen

Hier kom je in terecht als je een aanvraagprocedure PVB hebt doorlopen. De regionale prioriteitencommissie beoordeelt over de dringendheid van je vraag en houdt rekening met de zaken:
– Ondersteuningskloof: verschil tussen ondersteuning op dit moment en ondersteuning die je in de toekomst zal nodig hebben.
– De dringendheid: de onhoudbaarheid van de situatie als er geen budget is.
– Langdurige bovengebruikelijke zorg: de extra zorg bovenop normale situatie die een gezinslid biedt aan de persoon met een handicap.

Er bestaan drie prioriteitengroepen waarbij groep 1 de meest prioritaire (dringendste gevallen).

Neen, er zijn niet genoeg financiële middelen om iedereen een budget te geven. Daarom wordt er geprioriteerd. Afhankelijk van in welke prioriteitengroep je zit zal je dus langer moeten wachten op je budget.

De Vlaamse toeleidingscommissie beslist in welke prioriteitengroep je vraag terechtkomt. Er zijn drie prioriteitengroepen: in prioriteitengroep 1 worden de meest dringende vragen ingedeeld, in prioriteitengroep 3 de minst dringende. De commissie baseert zich voor de beslissing hoofdzakelijk op de gegevens die worden aangeleverd door het multidisciplinaire team (MDT). In het ondersteuningsplan Persoonsvolgend Budget worden ook een aantal vragen gesteld over de dringendheid van je vraag. Ook die gegevens worden bezorgd aan de Vlaamse toeleidingscommissie.

Meer informatie over de beoordeling vind je op de website van het VAPH.

Er zijn vier procedures waarbij je een automatische toekenning van een (tijdelijk) PVB kan krijgen.

1. Spoedprocedure:
Je kan een Persoonsvolgend Budget toegekend krijgen via de spoedprocedure wanneer er sprake is van een snel degeneratieve aandoening.

Hieronder wordt het volgende verstaan:

Voor personen van 18 tot en met 20 jaar:
een neuromusculaire aandoening, in behandeling in een neuromusculair referentiecentrum  (NMRC),
een stofwisselingsziekte (metabole ziekte), in behandeling in een centrum voor metabole aandoeningen (CEMA).

Voor personen van 21 jaar en ouder:
ALS (amyotrofe lateraalsclerose)
PLS (primaire lateraalsclerose)
PMA of PSMA (progressieve (spino)musculaire atrofie)
CBD (corticobasale degeneratie)
MSA (multisysteematrofie)
PSP (progressieve supranucleaire verlamming)
bepaalde vormen van hersentumor.

Bovendien moet over een periode van één jaar of minder, net voor je aanvraag, jouw zelfredzaamheid sterk verminderd zijn.
Concreet houdt dat één of meerdere van onderstaande veranderingen in:

je kan niet langer zonder hulp van derden opstaan en je verplaatsen
je kan je niet langer zelfstandig wassen en aankleden
je kan niet langer zelfstandig eten
je kan niet langer zelfstandig naar het toilet en je wassen
je hebt nood aan kunstmatige beademing met continu toezicht

Om een PVB aan te vragen via de spoedprocedure moet je een aanvraagformulier ‘Persoonsvolgend Budget via spoedprocedure’ invullen. Je moet ook het medisch attest van de behandelende arts-specialist van de gespecialiseerde dienst toevoegen. Je stuurt deze formulieren op naar het Team Budgetbesteding van het VAPH. Je vindt de formulieren op de website van het VAPH: https://www.vaph.be/persoonlijke-budgetten/pvb/aanvragen/spoedprocedure

2. Noodprocedure:
Je kan bij het VAPH een PVB via de noodprocedure aanvragen als jouw integriteit of de integriteit van jouw mantelzorgers of samenwonende personen bedreigd is door een van de volgende situaties en er geen alternatieve oplossingen mogelijk zijn:
Er is een belangrijk deel van de zorg en ondersteuning door jouw mantelzorgers recent, plots en onvoorzienbaar weggevallen. 
Er is ernstige zelfverwaarlozing doordat je sinds lange tijd geen mantelzorgers hebt die jou zorg en ondersteuning kunnen bieden.
Er is ernstige fysieke of psychische verwaarlozing in de relatie met jouw mantelzorger of een persoon met wie je samenwoont.
Er is ernstig fysiek, psychisch of seksueel misbruik in de relatie met jouw mantelzorger of een persoon met wie je samenwoont.

Als uw situatie aan de criteria voldoet, dan kan het VAPH u onmiddellijk een budget toekennen, als u ook voldoet aan de algemene voorwaarden om in aanmerking te komen voor een persoonsvolgend budget.

Hoe verloopt de procedure?
Vul het formulier ‘aanvraag van een tijdelijk persoonsvolgend budget via de noodprocedure’ in.
In sommige gevallen moet je ook een gemotiveerd attest van een tijdelijk persoonsvolgend budget via de noodprocedure laten invullen door een arts naar keuze. Je moet dat doen in volgende situaties:
Je bent nog niet gekend als persoon met een handicap bij het VAPH.
Je kreeg nog nooit een persoonsvolgend budget én je hebt geen vraag naar een persoonsvolgend budget op de wachtlijst bij het VAPH.
Bezorg deze formulieren aan het VAPH.

Als dit wordt goedgekeurd door het VAPH, krijg je een tijdelijk PVB voor een periode van zes maanden.

Is de noodsituatie niet van tijdelijk aard, maar ga je na deze zes maanden nog steeds ondersteuning van het VAPH nodig hebben dan moet je binnen de 20 weken na je aanvraag van het tijdelijke PVB een aanvraag voor een PVB na noodprocedure aanvragen. Dit doe je door het formulier ‘aanvraag van een persoonsvolgend budget na een noodprocedure‘ ingevuld terug te sturen naar het VAPH.

Als het VAPH oordeelt dat je situatie voldoet aan de criteria, dan zal je gevraagd worden om de aanvraagprocedure voor een persoonsvolgend budget na een noodprocedure verder af te werken. Je zal het Ondersteuningsplan persoonsvolgend budget (OP PVB) moeten invullen. Je kan hiervoor ook een beroep doen op een dienst ondersteuningsplan (DOP), een dienst maatschappelijk werk (DMW) van uw ziekenfonds, of een gebruikersvereniging met informatieloket. Daarnaast laat je ook een inschalingsverslag opmaken door een erkend multidisciplinair team (MDT). In dat verslag beschrijft het multidisciplinair team jouw handicap en ondersteuningsnoden.
Je moet het ondersteuningsplan en het multidisciplinair verslag indienen binnen de 12 maanden na de goedkeuring van uw aanvraag van een persoonsvolgend budget na een noodprocedure. Als u dat doet, dan wordt uw tijdelijke persoonsvolgend budget via de noodprocedure verlengd tot u een beslissing ontvangt over uw aangepaste persoonsvolgend budget na een noodprocedure.

3. NAH-procedure

NAH-procedure voor personen met een niet-aangeboren hersenletsel of tetraplegie): https://www.vaph.be/persoonlijke-budgetten/pvb/aanvragen/nah-procedure

4. Overgang minderjarigen naar meerderjarigen:

Overgang minderjarigenzorg naar meerderjarigenzorg: https://www.vaph.be/overgang-minder-meerderjarigen/algemeen

Het volledige jaarbudget blijft op de rekening van het VAPH staan. Bij de start krijg je ¼ van je jaarbudget gestort bovenop het jaarbudget. Met dit terugvorderbaar voorschot betaal je jouw facturen. Je registreert de facturen bij het VAPH en daarna stort het VAPH deze bedragen terug op jouw budgetrekening. Zo wordt het terugvorderbaar voorschot aangezuiverd. Je mag je volledige jaarbudget wel gebruiken maar je zal dit nooit volledig op je rekening hebben staan.

Bij het verantwoorden van je gemaakte kosten is het erg belangrijk dat je een budgetjaar goed afsluit. Je kan maar kosten inbrengen van het vorige jaar tot 31 maart van het volgende jaar. Facturen van december moet je dus tijdig opvragen bij de diensten en indienen voor 31 maart van het nieuwe jaar. Het VAPH is zeer strikt en je zal later ingediende kosten privé moeten betalen.

Een klein gedeelte van het budget mag je vrij besteden zonder dat er een overeenkomst of factuur moet zijn. Let wel, dit deel is gewoon een deel van je budget en kan je niet gebruiken als je jouw budget volledig nodig hebt voor ondersteuning. Ook zaken als bankkosten, een printer of kopieerkosten moeten van dit budget betaald worden!

Voor een PAB bedraagt het vrij besteedbaar deel maximum 5 % van uw budget.

Voor een PVB van maximum 34,810000 punten is dit 1800 euro. Voor een PVB van minstens 34,810001 punten, krijg je een vrij besteedbaar deel van 3600 euro.

Het eerste jaar dat je een budget krijgt, wordt het vrij besteedbaar deel naar verhouding berekend.

Voer je bestedingsplan uit!

Onze coaches zijn actief in heel Vlaanderen en hebben elk een regionaal netwerk. We denken samen met je mee! Zo krijg jij ook een compleet beeld van al je mogelijkheden en leg je zelf je eigen ondersteuningspuzzel.

Dankjewel voor je bericht!
We beantwoorden je vraag ze snel mogelijk.

sluit dit bericht en ga terug naar de website

Ga naar de inhoud